01.04.2011
Mandarine Napoleon

Mandarine Napoléon, de mandarijnenlikeur op basis van cognac, zal per 1 april 2011 op de  Belgische en Luxemburgse markt worden vertegenwoordigd door het Belgische Alcobrands.

 

Mandarine Napoléon is sinds 2009 eigendom van het Nederlandse Koninklijke De Kuyper. Het akkoord met Alcobrands geeft inhoud aan de ambitie om Mandarine Napoléon in België en Luxemburg te laten groeien binnen de internationale dynamiek van het merk. Met de toevoeging van Mandarine Napoléon verwerft Alcobrands een positie in de likeurcategorie. Zij geeft daarmee invulling aan de doelstelling om het portfolio in de breedte uit te bouwen en te versterken.   Commercieel directeur van De Kuyper, Ivan Menting over de nieuwe distributeur Alcobrands: “We hebben gekozen voor Alcobrands om zijn specifieke marktkennis, maar bovenal voor het enthousiasme en de ambitie van het management, dat aansluit bij de wereldwijde groeistrategie van De Kuyper voor Mandarine Napoléon.”
               
Algemeen Directeur Dirk Boeckx van Alcobrands benadrukt dat met dit akkoord  de basis wordt gelegd om uit te groeien tot een van de toonaangevende onafhankelijke distributeurs van alcoholhoudende dranken in België en Luxemburg. Alcobrands verdeelt ondermeer de luxueuze champagnes Feuillatte en Palmes d’Or en sinds kort brachten zij ook de premium tequila Patrón op de markt. Dirk Boeckx: “Mandarine Napoléon is een prachtig product met een mooie historiek. De producten die we vertegenwoordigen stralen diezelfde waarden uit. Het is dus een mooie aanvulling op de premium spirits die reeds deel uitmaken van ons gamma.”

Mandarine Napoléon heeft een geschiedenis die terug gaat tot in 1892 en is een internationaal gerenommeerde likeur met de rijke smaak van Siciliaanse mandarijnen en fijne Cognac. Mandarine Napoléon wordt vandaag de dag in meer dan 80 landen gedronken en wordt beschouwd als een de meest verfijnde likeuren, die zowel in als digestief, in cocktails en in meer exclusieve culinaire gerechten wordt geconsumeerd.

 

Alcobrands werd opgericht in 2007 door Dirk Boeckx, voormalig directeur van Maxxium België. Alcobrands is momenteel verantwoordelijk voor de distributie van ondermeer de internationale wodkamerken Moskovskaya en Stolichnaya, de whisky’s The Glenrothes en Glen Deveron, het premium tequilamerk Patrón en de luxueuze champagnes Nicolas Feuillatte en Palmes d’Or. 


Deze likeur op basis van mandarijntjes,  wordt voornamelijk als digestief gedronken, maar kan ook perfect in cocktails gebruikt worden of als basis in culinaire bereidingen. Deze honderdjarige likeur werd bedacht door Antoine François de Fourcroy (1755-1809). Hij was een scheikundige en een zoon van de apotheker van de Hertog van Orléans.  Tijdens de Franse Revolutie werd Antoine François de Fourcroy benoemd tot directeur van het “Comité de l’Éducation Publique”.   Als lid van de “Conseil d’État” onder Napoleon I, werd hij verheven tot Graaf van het Keizerrijk en werd hij onderscheiden met de graad van “Commandeur de la Légion d’Honneur”.  Antoine François de Fourcroy had regelmatig een bijeenkomst met de keizer en noteerde de bijzonderste punten van het gesprek in zijn dagboek. Eén van de aantekeningen over het privé-leven van de keizer lag aan de wieg van de Mandarine Napoléon. Omstreeks 1800 deden de mandarijntjes hun intrede in Europa.  Deze uitheemse vruchten stonden bekend voor hun opwekkende eigenschappen en er werd toen al wel eens een stukje mandarijn in de cognac gesopt.  Op het einde van de 19e eeuw werd het verloren gewaande recept van de Mandarine Napoléon herontdekt en die likeur werd, in 1892, voor het eerst op de markt gebracht onder de naam “Mandarine Napoléon, Grande Liqueur Impériale”.

Verkoopprijs : 17,50 euro en verkrijgbaar bij alle grote supermarkten en slijterijen.
 

Images